THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jste fanoušky ostrého rychlého thrashingu? Máte rádi technický death metal? Zvládáte i trochu toho grindu? Zdá se vám však, že jsou tyto styly poněkud vyčerpané? Každému kdo odpoví kladně alespoň na jednu z těchto otázek si dovolím doporučit skupinu vycházející z poněkud jiného hudebného spektra. Nelekejte se, když teď vyslovím u metalistů často neakceptované slovo hardcore. Atlantští NORMA JEAN jsou totiž skupinou servírující svým posluchačům onen mosh HC, který se dostává až na hranice technicky propracované hudby, při jejímž poslechu si mnoho metalistů možná ani neuvědomí, že ve skutečnosti poslouchají ten zatracený „hárkór“. Moderní new school má ostatně k metalu dost blízko a když se budeme pohybovat v crustových vodách, nejednou je podobnost s death metalem nebo grindem až šokující. Vždyť také není náhoda, že se třeba crustoví klasici SKIT SYSTEM objevili na společném splitku s grindovými krajany NASUM.
Dost už však obecných keců a pojďme k desce „O’ God, The Aftermath“, která je druhým počinem jedné z překvapivě vybuchující nadějí americké scény. V první řadě nutno pochválit pozlátko v podobě zvukového zpracování, neboť to je to první, co příjemně upoutá. Svůj rukopis zde určitě uplatnil i producent Matt Bayles (ISIS, BOTCH, MASTODON). Sound je sice pro metalového fanouška hodně ostře „córový“, ale troufnu si říct, že pro tuto hudbu hraničící až s math metalem je podobný zvukový přístup přímo nutností. Když už jsem vyslovil ono zaklínadlo math metal, nezbývá než odhalit, že právě tento styl na vás vybafne hned z úvodní skladby. NORMA JEAN však nejsou pouze nějakými v technických prasárničkách se vyžívajícími šílenci. Své vysoké hráčské kvality nestaví na odiv za každou cenu a tak třeba ve třetí skladbě se v záplavě bravurně riffujících kytarových náklepů objevuje příjemně vyřvávaný a nevtíravý refrén. Skladba i díky tomu smrdí technicky namakaným new school. Celkově se hudba NORMA JEAN houpá v polohách progresivního HC a snadno se vybaví přirovnání k bouračům CONVERGE. V „Dilemmachine“ se schovává i pokřivený rock’n’rollový motiv a to jsme teprve u čtvrté skladby a nejlepší kousky máme stále před sebou.
NORMA JEAN jsou totiž pacholci, kterým nestačí být kohoutem na jednom hnojišti a tak například ve skladbě „Liarsenic“ skupina ukročuje i k melodičtěji pojatému projevu a refrénovým „zpíváním“ evokuje technothrashem střihnutý new school. Opravdovou chuťovkou pak je desetiminutová „Disconnecktie“. Zpomalení tempa, nervní emocorové vyřvávání a kytarové valení představuje jistou podobnost s ISIS, ovšem v poněkud pestřejším pojetí. Klidnější střední pasáž se pak propadá do téměř akustické (výborně zvukově ošetřené) polohy, kdy chtě nechtě nutno vyslovit přirovnání k RED SPAROWES. Následující, poněkud thrashová „Absentimental“ je opětovným návratem do nervní trhavosti. Zbytek alba už je v ostrém tempu, crustové náznaky a tendence jsou naroubovány na šlapající hardcorový základ se spoustou metalových vlivů. Dominující je jistá nepřeplácaná složitost aranží a posluchačsky provokující postupy. Skvělá rytmika, bravurně zvládané kytarové šílenství, charismatický řev i špetka těch melodií, co si přát víc?
Mix hardcorových stylů a prorůstání do metalu, agrese, vzdor i temnější nálady, bravurní instrumentace. To vše dohromady dělá z NORMA JEAN skvěle šlapající skupinu. Přidejte ještě kompozičně zajímavé a proměnlivé skladby a máme tu album, které vás rozseká na kusy.
8,5 / 10
Scottie Henry
- kytara
Chris Day
- kytara
Cory Brandan
- vokál
Daniel Davison
- bicí
Jake Schultz
- basová kytara
1. Murderotica : An Avalanche In D Minor
2. Vertebraille : Choke That Thief Called Dependence
3. Bayonetwork : Vultures In Vivid Color
4. Dilemmachine : Coalition, Hoax
5. Coffinspire : Multitudes, Multitudes In The Valley Of Decision!
6. Liarsenic : Creating A Universe Of Discourse
7. Disconnecktie : The Faithful Vampire
8. Absentimental : Street Clam
9. Charactarantula : Talking To You And The Intake Of Glass
10. Pretendeavor : In Reference To A Sinking Ship
11. Scientifiction : A Clot Of Tragedy / A Swarm Of Dedication
Deathrattle Sing for Me (2022)
All Hail (2019)
Polar Similar (2016)
Wrongdoers (2013)
Meridional (2010)
The Anti-Mother (2008)
Redeemer (2006)
O’ God, The Aftermath (2005)
Bless The Martyr And Kiss The Child (2002)
Datum vydání: Úterý, 1. března 2005
Vydavatel: Tooth & Nail
Stopáž: 47:30
Produkce: Matt Bayles
Studio: Stone Gossard’s Studio
konečně něco zajímavého co snad vydržím poslouchat hodně dlouho; hodně nářezové se složitějšími rytmy a kytarami; CD s hodně pěkným bookletem
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.